Een dakdekker vertelt:

Ikbendakdekker: De AA-aanpak

Ikbendakdekker: De AA-aanpak

Hard werken, niet zeuren en de lijntjes kort houden. Die filosofie heeft AA-Dak BV uit Den Dungen geen windeieren gelegd. In krap 13 jaar zagen vader Frans van der Aa (66) en zoon Dennis van der Aa (36) hun dakdekkersbedrijf, gespecialiseerd in hellende daken, vijf keer zo groot worden.

AA-Dak BV

Frans doet het de laatste jaren, wegens de ziekte van Crohn, iets rustiger aan, maar het is duidelijk dat hard werken er bij de Van der Aa’s met de paplepel is ingegoten. Voordat de heren in 2003 voor zichzelf begonnen, waren ze lange tijd in dienst van een dakdekkersbedrijf in de buurt. Hier stuurde Dennis de boel al op jonge leeftijd aan. Toen het bedrijf failliet ging, was de keuze snel gemaakt. Dennis nam 15 medewerkers van zijn oude werkgever mee en richtte AA-Dak BV op.

Betrokkenheid door korte lijntjes

Dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 75. Want de zaken gaan goed. Naast de zakelijke markt bedient AA-dak BV ook steeds meer particuliere klanten. Daarom hebben ze onlangs de website volledig vernieuwd. Dennis: ‘Onze kracht zit hem in de korte lijntjes. Onze binnendienst is eigenlijk heel klein, en dat wil ik ook zo houden. Zo kunnen we snel schakelen en goed samenwerken.

Ook zorg ik dat ik zelf overal bij betrokken ben. Van planning tot administratie en van verkoop tot inkoop.’ Wienerberger is één van de belangrijkste toeleveranciers van AA-Dak BV, en ook daar gaat Dennis het liefst voor de directe aanpak. ‘Ik kom regelmatig bij de fabriek in Deest over de vloer om daar zelf de dakpannen uit te kiezen. Het directe contact met Jan Reijers werkt erg prettig. Toch weer die korte lijnen.’

‘Gruwelijk gedreven’

Dakdekker AA Project
Dakdekker AA Project

En die vader-zoonrelatie op de werkvloer: geeft dat weleens problemen? ‘Nee, want mijn vader houdt zich door zijn ziekte toch iets meer op de achtergrond en laat mij volledig mijn gang gaan. Dat hebben we in het begin ook zo afgesproken. Bovendien hebben we beiden dezelfde mentaliteit: hard werken en niet zeuren. We zijn fanatiek en gruwelijk gedreven. Dat werkt goed.’

Gerelateerde artikelen

Roy Schaefer droomde van kinds af aan al van een eigen bedrijf. Op zijn 25e startte hij Wiro Dakwerken. Roy begon zijn carrière in loondienst in de transport en logistiek. 

"Geen BMW als de klant een Dacia wil." Sinds 2000 runt Dave van de Loo met veel enthousiasme zijn dakdekkersbedrijf Vernooy Dakwerken.

Bedrijfseconoom op het dak. Van een studie bedrijfseconomie via een vakantiebaantje als dakdekker, naar een snelgroeiend bedrijf.

10 jaar geleden startte Piet Hezemans als dakdekker. Na een paar jaar als zzp’er, begon hij zijn eigen dakdekkersbedrijf: Hezemans Dakwerken.

Investeren in menselijk kapitaal. Dick Dunnewind (57 jaar) is eigenaar van Dunnewind–De Lange BV. Per toeval rolde hij het dakdekkersvak in.

Dit jaar viert hofleverancier Gebr. Janssen zijn 130e verjaardag. Wat in 1886 onder leiding van Johannes Janssen begon als eenmans dakdekkerszaak.

Hard werken, niet zeuren en de lijntjes kort houden. Die filosofie heeft AA-Dak BV uit Den Dungen geen windeieren gelegd.