Vriendelijke buurt

Vriendelijke buurt Station, Hoofddorp

Herinrichting | Stationsgebied, Hoofddorp

Het stationsgebied van Hoofddorp kreeg een nieuwe inrichting. Beter toegankelijk, nieuwe haltekommen voor de bussen en een dynamisch reizigersinformatiesysteem. Van de technische nood werd een esthetische deugd gemaakt door ook de omgeving en de onderdoorgang te upgraden. Landschapsarchitect André de Hoop (VEVAP landschapsarchitectuur) vertelt.

Wachten in een vriendelijkere omgeving

“Een station is per definitie een dynamische omgeving. Je wilt de trein halen, je moet er wachten op bus en taxi. Een vorm van tijdelijk verblijf die je net even aangenamer kunt maken. In functionele zin is breed ingezet. Voetgangers kregen meer ruimte en logische oversteekplaatsen, bussen worden afgeremd in de onderdoorgang, de fietsenstalling werd geordend en obstakels weggehaald. De bushaltes werden beter toegankelijk voor gehandicapten, voor visueel gehandicapten werd een geleideroute gemaakt, de kiss & ride en de taxistandplaatsen werden vernieuwd.”

Donker en somber

De Hoop: “Als toch het hele gebied op de schop gaat, kun je ook investeren in een vriendelijke verblijfsfunctie. De onderdoorgang dateerde van de late jaren 80. Veel beton en bestraat met enorme, grijs-zwarte stenen. Het was er donker en somber. De verlichting hielp evenmin: hard en koud, aquariumverlichting.

En omdat het plangebied aan beide zijden wordt begrensd door twee forse kantoortorens, waren de pleinen en zeker de onderdoorgang nogal winderig. De pleinen aan beide zijden van de onderdoorgang kregen bomen, waardoor het microklimaat er is verbeterd.”

Upgrading

“De bestrating van de onderdoorgang is gebakken, een gemêleerde sortering. Lichter en vriendelijker. Keramiek is wat chiquer en het wordt mooier oud. Je tilt er een plan mee op en dat was nodig hier. Je hebt het toch over de entree van een stad.

Het gebakken hart is omzoomd met een natuurstenen bies, om het gebied af te bakenen. Tot slot de verlichting, die dus pijn aan de ogen deed. Het lichtplan is heel terughoudend vormgegeven. De plafonds van de onderdoorgang worden indirect aangelicht. Hierdoor is de onderdoorgang lichter, vriendelijker en veiliger geworden.”

  • Ontwerp/architect: VEVAP landschapsarchitectuur, Haarlem
  • Opdrachtgever: Gemeente Haarlemmermeer
  • Aannemer: AW Vessies Infra, Lisse
  • Jaar van realisatie: 2014 - 2015
  • Straatbakstenen: Wienerberger - Mix: Novoton WF en DF en Nero wasserstrich WF en DF

Toegepaste producten

Onderstaande producten zijn toegepast in dit project. Naast technische informatie vind je op de productpagina's ook verwijzingen naar beschikbare tools en services. Daarnaast tonen we diverse referentieprojecten waar dit specifieke product ook is toegepast.

Meer referentieprojecten