Waarom won LODEWIJK BALJON de prijsvraag?
“We konden, denk ik, heel helder aangeven hoe we de Noorderhaven tot ‘karakteristiek Zutphens’ konden maken. Onder meer via de beschreven doorontwikkeling van het stedenbouwkundig plan. Ook het inrichtingsplan was een kracht: de indeling, maatvoering en materialisering van de straatprofielen en de verbijzondering van de karakteristieke ruimten.”
De relatie tussen openbare ruimten en de bouwblokken?
“Speelruimte over en weer, maar met duidelijke afspraken. Denk aan de hoeveelheid waterberging en infiltratie, het aantal te realiseren parkeerplaatsen en de groene, karakteristieke binnenhoven. De straten zelf verdienden een groen beeld, met ten minste aan één zijde een bomenhaag. De meest bijzondere plekken in het plan hebben we bij hun context getrokken: de intrinsieke cultuurhistorische waarde of positionering in de omgeving, zoals de jachthaven, het Waterplein en het Ettegerpark.”
Een upgrade voor de stad. Wat waren de criteria om voor keramiek te kiezen?
“Primaire doelstelling was een binnenstedelijk milieu te scheppen dat specifiek Zutphens is. Daarbij hoort een gebakken klinker. Natuurlijk spelen prijs en duurzaamheid daarbij ook een grote rol. Daarna is, met behulp van proefvakken, de definitieve keuze gemaakt. We konden de klinkers goed beoordelen, ter plekke zijn flinke vlakken gestraat. Kleur en textuur komen dan goed tot hun recht. En de afstemming met de historische en eerste nieuwe bebouwing.”